Køkken og kost

Sund og moderne kost

På Lundby Efterskole serveres der 6 måltider om dagen fordelt på 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider. Vi serverer en sund, moderne og varieret sæsonrelateret kost tilberedt af friske og nænsomt forarbejdede råvarer.

Maden på Lundby Efterskole

I køkkenet tilberedes lækker hjemmelavet hverdagsmad. Vi laver sund mad fra bunden og bager alt brød selv – også rugbrød. Vi er et moderne køkken, der har fingeren på pulsen. Selv om vi lever sundt, er vi ikke fanatiske, og der er også plads til gammeldags retter, kage og andre søde sager.

Råvarerne er delvis økologiske, og vi tænker på klimaet. Derfor er nogle økologiske varer fra fjernt liggende lande skiftet ud med gode danske råvarer.

Alle elever deltager på skift i køkkentjansen, Formålet med dette er at få tillært de mest basale færdigheder i køkkenet inden for råvarekendskab, tilberedning, tilsmagning og hygiejne.

Kostvejledning

Der vil være mulighed for individuel kostvejledning af skolens køkkenleder Marlene, der også er uddannet kostvejleder, så går du med ønsket om at tabe dig, tage på eller blot leve sundere er Lundby Efterskole helt sikkert noget for dig.

Fødevarekontrol

Til morgenmad serveres morgenmadsbuffet:

• Frisk skåret fugt
  • Hjemmebagte boller
  • Ost
  • Marmelade
  • Pålæg
  • Forskellige morgenmadsprodukter som:
  • Havregryn, cornflakes, hjemmelavet mysli
  • Havregrød
  • Surmælksprodukter
  • Mælk
  • Kaffe og te

Til middag serveres den varme mad

Der er altid forskellige grøntsager og/eller blandede salater. Som tilbehør er der friskbagt brød på buffeten. Til vores vegetarer serveres der mange spændende grøntsagsretter. Bønner, linser eller andre proteinholdige ingredienser sikrer at også vegetarerne får dækket deres daglige proteinbehov .

Den kolde aftensmad serveres som buffet:

• Friske salater med og uden kød
  • Fiskepålæg
  • Forskellige slags pålæg
  • Vegetarpålæg
  • Forskellige tilberedninger af æg
  • Rugbrød
  • Altid en lun ret

Til de tre mellemmåltider er der frisk frugt og grønt, hjemmebagt brød eller boller, kage, smoothie, koldskål, frugtgrød, kiks eller knækbrød. Til festlige lejligheder og årstidsbestemte begivenheder serveres der lækre buffeter med ekstra festlige, spændende retter.

På Lundby Efterskole er der mulighed for individuel kostvejledning af uddannet kostvejleder. Alle elever deltager i køkkenarbejdet.